Selecteer een pagina

Wat is social selling en wat levert het op?

Wat is social selling en wat levert het op

Geschreven door Wesley Jacobs

In mijn rol als accountmanager bij ITIS ben ik gedreven in het toepassen van social selling. Naast mijn eigen website, deel ik ook artikelen over social selling en online marketing op Frankwatching.com, Nerox.nl en Onlinemarketing.nl.

nov 7, 2023

In contact komen en blijven met klanten. Dat kan een behoorlijke uitdaging zijn. Koud bellen is een manier om het eerste contact te leggen. Maar de kans dat iemand direct interesse heeft in jouw dienst of product is bijzonder klein. Die interesse kan in de toekomst veranderen en op dat moment wil jij top-of-mind zijn om zaken te doen. Dan is de volgende vraag natuurlijk wat je kunt doen om in contact te blijven zonder te verkopen. Wat mij betreft is social selling dan de manier om het eerste contact te leggen en op de radar te blijven van klanten. Deze manier van verkopen zorgt ervoor dat je de concurrentie buitenspel zet. Maar wat is social selling eigenlijk en wat levert het eigenlijk op? Dat en meer informatie ga ik in deze blog met je delen!

Wat is social selling dan?

Ondernemers verkopen al honderden jaren. Maar de manier waarop we tegenwoordig verkopen is anders geworden. Het beschermen van kennis heeft geen zin meer. Deel je geen waardevolle informatie met de doelgroep? Dan doet de concurrent het wel voor je. Reden hiervoor is dat klanten eerst zelf online op zoek gaan naar informatie. Vaak nog voordat het eerste salesgesprek heeft plaatsgevonden. Door in te zetten op social selling is het toch mogelijk om deel te nemen aan deze eerste fase van het aankoopproces.

Interessant om te weten is dat bij social selling de focus niet alleen ligt op het binnenhalen van nieuwe klanten. Het is ook een manier om op een waardevolle manier in contact te blijven met bestaande klanten. Maar wat is social selling dan precies?

“Social selling is het proces van onderzoeken, contact leggen en de interactie met klanten aangaan via social media netwerken, zoals Twitter en LinkedIn. Dat kan je doen door op berichten te reageren, te liken en de berichten van je klanten te delen. Of zelf informatieve berichten schrijven om deze vervolgens te delen met de doelgroep. Hiermee kun je de relatie met klanten versterken en laten zien dat je een autoriteit bent in je vakgebied om het vertrouwen van hen op de lange termijn te winnen.”

Wat levert het op?

Je weet nu wat de nieuwe manier van verkopen is. Dan ben je natuurlijk ook benieuwd wat het jou uiteindelijk kan opleveren. Door oprechte interesse te tonen in de doelgroep op social media bouw je waardevolle relaties met (nieuwe) klanten op. Door steeds weer opnieuw waardevolle informatie te delen ben je top-of-mind bij de klant wanneer het moment daar is om zaken te doen. Naast meer verkopen zal ook de (goede) naamsbekendheid van het bedrijf toenemen.

Met het toepassen van social selling werk je op termijn aan een voorspelbare stroom van kandidaten, leads en tevreden klanten. Een tevreden klant zal vaak gaan optreden als ambassadeur en jou aanbevelen bij andere klanten. Het gevolg daarvan is dat klanten steeds vaker naar jou toe zullen komen. En dat is het uiteindelijke doel van social selling. Wanneer dat moment aanbreekt zal je zien dat de eerste salesgesprekken warm verlopen en het minder moeite kost om klanten te overtuigen om zaken met je te doen. En dat is toch de ultieme droom van elke salesprofessional?

Onderzoek LinkedIn

Steeds meer bedrijven zetten in op het toepassen van social selling als onderdeel van de salesaanpak. Een belangrijke reden hiervoor is dat uit onderzoek van LinkedIn blijkt dat het structureel leidt tot meer sales. Bedrijven die hier op inzetten presteren 78% beter dan bedrijven die vasthouden aan de traditionele manier van verkopen. Door hier prioriteit aan te geven toont het onderzoek aan dat deze bedrijven 51% meer kans hebben om de verkoopdoelen te behalen. Overtuigd geraakt? Maak dan gebruik van onderstaand stappenplan om de concurrent buitenspel te zetten.

Social selling stappenplan

Het toepassen van social selling is niet moeilijk en dat kan iedereen. Om je op weg te helpen kun je gebruik maken van het gratis E-book: Social Selling Stappenplan. In 7 heldere stappen leg ik aan je uit hoe je zelf kunt bouwen aan een verkoopstrategie. Het maakt niet uit of je een beginner bent of al enige ervaring hebt met het verkopen op social media. Blijf je liever vasthouden aan de traditionele manier van verkopen? Dan zal de concurrent er in de toekomst steeds vaker met jouw ideale kandidaat of klant vandoor gaan.

Meer tips?

Na het lezen van dit artikel vol enthousiasme aan de slag met social selling? Zorg dan dat je mijn pagina volgt op Instagram of LinkedIn, zodat je als eerste op de hoogte bent wanneer ik nieuwe informatie deel over het toepassen van social selling. Mijn doel? Samen bouwen aan een winnende social selling strategie, zonder dat ik iets aan je probeer te verkopen

Bedankt voor het lezen van dit artikel en graag tot de volgende keer!

 

Share This