Selecteer een pagina

Meer likes en reacties? Bouw aan je eigen hashtag op LinkedIn!

hashtag linkedin

Geschreven door Wesley Jacobs

In mijn rol als accountmanager bij ITIS ben ik gedreven in het toepassen van social selling. Naast mijn eigen website, deel ik ook artikelen over social selling en online marketing op Frankwatching.com, Nerox.nl en Onlinemarketing.nl.

mrt 26, 2024

Bouw jij al aan je eigen hashtag op LinkedIn? Sinds 2018 worden ze door een groot aantal mensen gebruikt om meer bereik te genereren. Maar het is beter om zelf te bouwen aan je eigen hashtag. Het zal je niet direct helpen aan meer bereik. Maar een eigen hashtag zorgt er wel voor dat anderen je content makkelijker kunnen vinden.

Het gevolg daarvan? Meer likes, reacties, reposts en uiteindelijk meer bereik met je content in de toekomst. Hier meer over weten? Lees dan snel verder!

Wat is een hashtag en hoe werken ze?

Bij de introductie in 2007 werden hashtags gebruikt op X (voorheen Twitter) om berichten over hetzelfde onderwerp te bundelen. Een hashtag op LinkedIn kan bestaan uit (hoofd)letters, cijfers en underscores (_). Door een # voor één of meerdere woorden te plaatsen wordt deze automatisch omgezet in een klik- en vindbare hyperlink. Op deze hyperlink kun je klikken om te zoeken naar soortgelijke content. Maak je gebruik van meedere woorden? Schrijf ze dan aan elkaar zonder spaties ertussen. Anders werken ze niet. 😉

Voorbeeld van een hashtag bestaande uit meerdere woorden: 

    • Schrijf je #socialsellingtipsnl als #social selling tips nl uit op LinkedIn? Dan zal alleen het woord #social omgezet worden naar een klik- en vindbare hyperlink.

Het is niet mogelijk om in een hashtag gebruik te maken van speciale karakters (?, &, +, %). Een emoji toevoegen aan je hashtag #socialsellingtipsnl🚀) op LinkedIn? Dat kan alleen op Instagram. Ook het gebruik van alleen maar cijfers in je hashtag kan niet. Wanneer je een jaartal wil verwerken in een hashtag doe je dat als volgt: #socialsellingtipsnl2024.

Leesbaarheid verbeteren

Het gebruik van meerdere woorden in een hashtag gaat vaak ten kosten van de leesbaarheid. Door gebruik te maken van hoofdletters of underscores kun je de leesbaarheid verbeteren.

  • Voorbeeld: #SocialSellingTipsNL of #Social_Selling_Tips_NL.

Het is niet officieel bevestigd maar uit diverse onderzoeken blijkt dat de perfect post op LinkedIn maximaal 3-5 relevante (korte) hashtags bevat. Wanneer je ze gebruikt is het aan te raden om ze niet in de tekst te plaatsen. Het is beter om ze onderaan een bericht te plaatsen. Naast dat het minder rommelig oogt ziet het er wat mij betreft ook een stuk mooier uit.😉

Populariteit

Wil je gebruik gaan maken van hashtags? Dan is mijn advies om eerst onderzoek (bijvoorbeeld met behulp van ChatGPT) te doen naar de populariteit van een hashtag op LinkedIn. Heeft deze weinig volgers? Dan zal de hashtag je niet helpen aan meer bereik. Wanneer je kiest voor een populaire hashtag kan ervoor zorgen dat je bericht ondersneeuwt in de zoekresultaten. Het gevolg daarvan? Minder bereik. Om die reden is het soms beter om te kiezen voor een wat minder populaire hashtag om meer bereik te hebben op LinkedIn.

Bouw (net als ik) aan je eigen hashtag op LinkedIn!

Op Instagram en LinkedIn maak ik zelf gebruik van mijn eigen hashtag #socialsellingtipsnl onder elk bericht. Dat doe ik om mijn content makkelijker vindbaar te maken voor anderen. Het gevolg daarvan is een groter bereik in de toekomst. Een bewuste keuze om te kiezen voor nl aan het einde van de hashtag. Hiermee geef ik aan dat het tips zijn om social selling toe te passen in Nederland. 

Wil je ook gaan bouwen aan je eigen hashtag? Dan is het goed om te weten dat je deze niet kunt claimen. Ook anderen kunnen deze gaan gebruiken in de toekomst. Dat is trouwens helemaal niet erg. In dat geval helpt iemand jou gratis aan meer bereik op LinkedIn.

Hashtag #socialsellingtipsnl op LinkedIn

Volg jij onderstaande hashtag al op Instagram en LinkedIn? Klik op de hashtag in één van mijn posts op LinkedIn. Hierna krijg je de optie om deze te volgen voor meer relevante updates over social selling op je tijdlijn.

Tot slot nog een laatste tip om dit artikel af te sluiten. Kies voor een eigen hashtag die uitnodigt om te klikken. Zelf had ik achteraf misschien beter kunnen kiezen voor #meersocialsellingtipsnl of #anderesocialsellingtipsnl op Instagram en LinkedIn. Misschien iets om hier in de toekomst over na te denken en hiermee aan de slag te gaan.🤔

Bedankt voor het lezen en veel succes met het bouwen aan je eigen hashtag op LinkedIn!

Share This