Selecteer een pagina

AI gebruiken binnen recruitment en sales doe je (niet) zo!

AI recruitment

Geschreven door Wesley Jacobs

In mijn rol als accountmanager bij ITIS ben ik gedreven in het toepassen van social selling. Naast mijn eigen website, deel ik ook artikelen over social selling en online marketing op Frankwatching.com, Nerox.nl en Onlinemarketing.nl.

apr 9, 2024

Artificial Intelligence (AI) wordt door steeds meer organisaties gebruikt voor de online zichtbaarheid. Het heeft er voor gezorgd dat het een stuk drukker is geworden op LinkedIn. Om heel eerlijk te zijn maak ik zelf ook weleens gebruik van tools als ChatGPT. Maar nooit voor contentcreatie of het automatisch versturen van bulkberichten naar potentiële klanten. Maak je zelf gebruik van AI binnen recruitment of sales? Zorg er dan voor dat je het op de juiste manier gebruikt. Anders maakt het op termijn meer kapot dan het oplevert 😉

Bulkberichten op LinkedIn

Mijn inbox stroomt wekelijks vol met bulkberichten van verkopers en recruiters op LinkedIn. Uit het hele bericht blijkt direct dat er geen sprake is van oprechte interesse. Vaak ontvangen mijn collega’s binnen het salesteam hetzelfde bericht. Is dit nu echt de manier om AI te gebruiken binnen recruitment om het eerste contact te leggen met kandidaten?

Als recruiter een standaard bericht sturen naar een grote groep mensen kan leiden tot veel reacties. Hun allemaal een persoonlijke reactie sturen kost ook tijd. Soms blijft een reactie om die reden dan ook uit. Reageer je als recruiter opnieuw met een standaard bericht? Dan zal je de kandidaat in de toekomst niet meer bereiken. Op termijn zal de vijver waarin je hengelt naar kandidaten steeds leger raken.

AI gebruiken binnen recruitment en sales

Social selling is het opstarten en onderhouden van relaties door middel van content en persoonlijk contact. Natuurlijk begrijp ik dat je als recruiter of verkoper veel meer te doen hebt dan het maken van content en het sturen van persoonlijke berichten. In dit voorbeeld zie je hoe het ook kan als recruiter op LinkedIn. Wanneer ik op zoek ben naar een nieuwe uitdaging is zij de eerste met wie ik contact zal opnemen.

Als accountmanager maak ik gebruik van ChatGPT voor zoekwoordenonderzoek, het maken van buyer persona’s en het inzichtelijk maken van de klantreis. Door AI binnen sales op deze manier te gebruiken heb ik meer tijd over voor het zelf maken van content en persoonlijk contact. Het social selling stappenplan kan je helpen bij het opbouwen duurzame klantrelaties op LinkedIn.

Conclusie

Bij het toepassen van social selling is het belangrijk dat je blijft bouwen aan een sterk netwerk op LinkedIn. Blijf inzetten op het delen van unieke content en persoonlijk contact. Dan weet ik zeker dat het je gaat lukken om te bouwen aan een constante stroom van leads, klanten en kandidaten.

Maak op de juiste manier gebruik van AI binnen recruitment en sales. Gebruik tools als ChatGPT vooral om andere taken en processen te optimaliseren. Dan heb je meer tijd om zelf content te maken en persoonlijke berichten te sturen naar potentiële kandidaten en klanten. Toch gebruik maken van AI bij het schrijven van teksten?  Neem het dan niet één op over en maak er je eigen tekst van om het persoonlijk te houden.

Share This