Om te kunnen verkopen heb je leads nodig. Dat hoef ik aan jou als sales natuurlijk niet uit te leggen. Koud bellen is een manier om het eerste contact te leggen. Maar deze manier om afspraken te maken kost veel tijd en het levert vaak maar weinig op. Het wordt steeds moeilijker om voorbij de receptionist te komen die weigert om je door te verbinden met de contactpersoon. Lukt dat wel? Dan is de kans klein dat iemand direct interesse heeft in je dienst of product. In dit artikel leg ik uit hoe je meer leads kunt verzamelen zonder dat koud bellen nodig is.Â
Meer leads? Schrijf SEO teksten!
Op termijn bouwen aan een constante stroom van leads en klanten? Begin dan met het (laten) schrijven van SEO teksten op je website. Het delen van kennis staat centraal bij social selling. Om te kunnen verkopen zal je eerst het vertrouwen moeten winnen van de klant. Door artikelen te schrijven kun je de klant laten zien dat een expert bent in het vakgebied. Naast het informeren van klanten helpen SEO teksten je ook om hoger te komen in Google.
SEO teksten zijn een vast onderdeel van mijn social selling strategie. Deze artikelen zijn voor de doelgroep een belangrijke reden om elke maand een bezoek te brengen aan mijn website. Elke maand nieuwe bezoekers op je website leidt tot hoge rankings van de artikelen in Google. Het voordeel van hoog staan in de zoekresultaten is dat je ook op de radar komt van andere mensen uit de doelgroe. Het gevolg daarvan is meer leads en daarmee meer kans op verkopen.
Het schrijven SEO teksten leidt elke maand tot 2-3 aanvragen van klanten via de website. Dit zijn warme leads waardoor het niet nodig is om tijdens het eerste gesprek een salespitch te houden. Door mijn artikelen zijn ze al bekend met mij als verkoper en het bedrijf. Dat maakt het makkelijker om aan ze te verkopen in tegenstelling tot koud bellen.
Naast het verkopen aan nieuwe klanten is het ook belangrijk om in contact te blijven met bestaande klanten. Meer leads genereren heeft geen zin wanneer bestaande klanten weglopen. Het schrijven van artikelen is de manier om ook met klanten in contact te blijven. Ook helpen artikelen om op de radar te blijven van prospects die nog geen zaken willen doen.
Plaats een opiniepeiling op LinkedIn
Om op de radar te komen van klanten zal je eerst connecties moeten maken op LinkedIn. Richt je daarbij niet op het maken van zoveel mogelijk connecties. Het is beter om je te richten op het maken van relevante connecties. Natuurlijk hoef een verzoek om te connecten van familie en vrienden niet te weigeren. Maar de kans dat je aan hun gaat verkopen is vaak niet heel groot. Liever niet direct connecten? Klik dan op de knop om ze te volgen.
Beschik je over een relevant netwerk op LinkedIn? Probeer dan eens een opiniepeiling om meer leads te genereren. Zelf gebruik ik deze mogelijkheid om de kennis van de mensen in mijn netwerk te peilen. Na het uitbrengen van hun stem kun je ze persoonlijk benaderen en refereren naar het door hun gegegeven antwoord.
Organiseer een gratis webinar
Elk kwartaal organiseer ik een webinar voor klanten en leads. Het is een leuke manier om in contact te blijven met klanten en heel laagdrempelig om leads kennis met je te laten maken. In het eerder geschreven artikel lees je meer over het organiseren van een webinar en wat je kunt doen om te komen tot meer deelnemers.
Bijna alle verkopers houden een salespitch bij koud bellen. Maar waarom eigenlijk? De kans dat iemand direct interesse heeft in een dienst of product is zoals eerder gezegd heel klein. Nodig ze bij koud bellen eens uit om deel te nemen aan webinar. Uit eigen ervaring weet ik dat het leidt tot meer deelnemers en na afloop ontzettend veel leads om op te volgen.Â
Bedankt voor het lezen!
Na het lezen van dit artikel heb ik je hopelijk geholpen aan de nodige inspiratie om meer leads te genereren. Het is niet altijd nodig om een salespitch te houden. Helpt dit artikel je om meer leads te genereren? Deel het artikel dan met je collega’s om ook hun te helpen aan het alternatief voor koud bellen om afspraken te maken.
Bedankt voor het lezen en graag tot de volgende keer!